Kan man lita på kundomdömena hos långivarna?

kundomdomen-lan

Vid ett besök på slumpmässigt utvald långivares webbplats finns normalt omdömen och betyg från kunder listade. Vanligtvis finns också något slags epitet med ett adjektiv (till exempel snabbast, mest omtyckt eller säkrast) presenterat. Dessa två typer av meddelanden är marknadsföringsknep och idén är att den som behöver låna ska få en känsla av att långivaren erbjuder kvalitet samt att det finns något som gör att långivaren står ut från mängden. Men, kan man lita på vad långivarna själva påstår?

Kundomdömen – riktiga eller påhittade?

Om det inte finns något sätt att verifiera ett påstående går det heller inte att veta exakt om det är sant och riktigt eller inte. Omdömen och betyg från kunder kan därför enkelt fabriceras. Det är då bara att skapa en påhittad kund och skriva ut ett påhittat omdöme. Det är givetvis ett ohederligt marknadsföringsknep och eftersom det för en utomstående inte är möjligt att verifiera om uppgifterna är sanna eller inte kan det användas i princip utan risk.

Hur är det då med kundomdömen på webbplatser för lån, såsom privatlån och smslån? Här går det i allmänhet att lita mer på äktheten i omdömena och betygen än vad det går att göra i slumpmässigt utvald webbshop. Det beror på att det finns ett mer tydligt regelverk kring långivning. Visserligen ska alla näringsidkare följa reglerna i bland annat marknadsföringslagen, men långivare har ett extra tufft regelverk att hålla sig till. Det korta svaret är att det går att lita ganska bra på långivarnas presentation av omdömen och betyg.

Hos de långivare som låter kunderna verifiera äktheten, till exempel via Trustpilot, finns givetvis inga tvivel. Det är ett antal långivare som använder sig av sådana plattformar och den som vill se omdömen behöver bara klicka sig vidare från långivaren.

Värdeladdade ord

När det gäller epitet med värdeladdade ord (snabbast, säkrast med flera), är rättsläget klart. Det gäller helt enkelt att det verkligen finns bevis för att epitetet stämmer för att det ska kunna användas i marknadsföring. Det går till exempel inte för en långivare att påstå att man erbjuder ”Sveriges snabbaste smslån” om man samtidigt inte kan presentera konkreta data till stöd för påståendet.

Exempel: Långivaren Meddelandelån påstår på sin webbplats att man är Sveriges mest omtyckta långivare. Man presenterar också kundomdömen och betyg från Trustpilot. Ett snabbt klick vidare ger informationen att Meddelandelån har ett sammantaget betyg på 9,1 (av 10), vilket är det högsta betyget bland de smslånföretag som finns listade på Trustpilot. Meddelandelåns påstående stämmer alltså.

Det finns långivare som då och då använder sig av värdeladdade ord utan ”täckning” för sina påståenden. Dessa får normalt ett brev från Konsumentverket inom kort med en varning och/eller krav på upphörande förenat med vite.